2.3.2. Onderwijs

In het basisonderwijs heeft de gemeente goede stappen gezet. Schoolgebouwen zijn aangepast of

er is nieuwbouw gepleegd. Er kwamen Integrale Kindcentra.

We moeten blijven werken aan het verkleinen van de klassen en het verlagen van de werkdruk op

het onderwijzend personeel.

Voorlichting over drank en drugs moet een veel grotere plaats krijgen in het onderwijscurriculum.

Een landelijke kwestie natuurlijk. Toch heeft ook de gemeente mogelijkheden om het onderwijs te

steunen, te onderzoeken en te ontwikkelen. Veel kinderen gaan na de basisschooltijd naar

vervolgonderwijs in andere plaatsen. GroenLinks wil samen met de bestaande scholen, zoals RSG

Simon Vestdijk en de Maritieme Academie, kijken naar het aanbod. Dat kan nóg aantrekkelijker

worden gemaakt.

2.3.3. De roze agenda

De gemeente Harlingen is er voor iedereen. In de Harlinger samenleving moet veel meer

aandacht komen voor seksuele diversiteit (LHBTI: Lesbisch, Homo, Biseksueel, Transgender en

Intersekse). Volgens de onderzoeken beschouwt ongeveer 6 tot 12 % van de wereldbevolking zich

als LHBTI. Acceptatie en sociale en culturele weerbaarheid vormen voor deze bevolkingsgroep een

behoorlijk groot probleem. Deze kwestie speelt in heel de samenleving, in het bijzonder in het

onderwijs, in de zorg, in onze cultuur.

Scholen hebben een wettelijke verplichting om lessen aan te bieden over seksuele diversiteit. De

lessen dienen te worden gegeven door externe docenten. De lessen kan men aanvragen bij

organisaties als COC en Tumba. RSG Simon Vestdijk doet hier echter niets mee, vermoedelijk

omdat de lessen duurder zijn geworden, na intrekking van de provinciale subsidies aan deze

organisaties.

- De gemeente gaat als eerste in Friesland organisaties subsidiëren, die bijdragen aan het

onderwijs over seksuele en culturele diversiteit.

- De gemeente moedigt activiteiten aan die de kennis, sociale acceptatie en weerbaarheid van

LHBTI's vergroten.