2.3.2. Onderwijs
In het basisonderwijs heeft de gemeente goede stappen gezet. Schoolgebouwen zijn aangepast of
er is nieuwbouw gepleegd. Er kwamen Integrale Kindcentra.
We moeten blijven werken aan het verkleinen van de klassen en het verlagen van de werkdruk op
het onderwijzend personeel.
Voorlichting over drank en drugs moet een veel grotere plaats krijgen in het onderwijscurriculum.
Een landelijke kwestie natuurlijk. Toch heeft ook de gemeente mogelijkheden om het onderwijs te
steunen, te onderzoeken en te ontwikkelen. Veel kinderen gaan na de basisschooltijd naar
vervolgonderwijs in andere plaatsen. GroenLinks wil samen met de bestaande scholen, zoals RSG
Simon Vestdijk en de Maritieme Academie, kijken naar het aanbod. Dat kan nóg aantrekkelijker
worden gemaakt.
2.3.3. De roze agenda
De gemeente Harlingen is er voor iedereen. In de Harlinger samenleving moet veel meer
aandacht komen voor seksuele diversiteit (LHBTI: Lesbisch, Homo, Biseksueel, Transgender en
Intersekse). Volgens de onderzoeken beschouwt ongeveer 6 tot 12 % van de wereldbevolking zich
als LHBTI. Acceptatie en sociale en culturele weerbaarheid vormen voor deze bevolkingsgroep een
behoorlijk groot probleem. Deze kwestie speelt in heel de samenleving, in het bijzonder in het
onderwijs, in de zorg, in onze cultuur.
Scholen hebben een wettelijke verplichting om lessen aan te bieden over seksuele diversiteit. De
lessen dienen te worden gegeven door externe docenten. De lessen kan men aanvragen bij
organisaties als COC en Tumba. RSG Simon Vestdijk doet hier echter niets mee, vermoedelijk
omdat de lessen duurder zijn geworden, na intrekking van de provinciale subsidies aan deze
organisaties.
- De gemeente gaat als eerste in Friesland organisaties subsidiëren, die bijdragen aan het
onderwijs over seksuele en culturele diversiteit.
- De gemeente moedigt activiteiten aan die de kennis, sociale acceptatie en weerbaarheid van
LHBTI's vergroten.