Maandag de 14e, het grote Harlinger verkiezingsdebat in het Entrepotgebouw. Goed bezocht door met name de achterbannen van de tien (!) betrokken partijen. Gespreksleider Sjoerd Bootsma stelde bij de lijsttrekkers belangrijke gemeentelijke thema’s aan de orde.

Al zijn er zoveel partijen, het is mooi om te zien dat ze allemaal even trots zijn op hun gemeente. De lokale partijen leggen verschillende accenten – bijvoorbeeld op senioren, op deelbelangen (afvalovens) of op Jezus. Bij de partijen met een landelijke basis zie je een achterliggende ideologie – liberalisme, sociaaldemocratie, religie.

Bootsma nodigde Antoinette Berkouwer uit om namens GroenLinks te spreken over de toekomst van de havens. Haar gesprekspartners waren het CDA en Wad’n Partij. De papieren duurzaamheidsdoelstellingen van Port of Harlingen zijn in de praktijk nog niet zo gemakkelijk te verwezenlijken. Dat illustreerde Antoinette aanschouwelijk met het over de vloer uitstorten van drie vuilniszakken zeer recent ingezameld havenafval. Dank aan Henk Prins, die alleen dit jaar al enkele tientallen kubieke meters plastic inzamelde. “Geen strandafval”, legde Antoinette uit. “Deze troep is verzameld vanaf de Noorderpier, wat erop wijst dat vooral de havengebruikers verantwoordelijk zijn voor het verspreiden ervan.”

Een prettig en praktisch intermezzo in een voor de rest door het gesproken woord gedomineerde avond. Nu is het aan de kiezers. Zij bepalen hoe het gemeentelijk beleid eruit gaat zien, de komende vier jaren. Althans, voor zover dat mogelijk is, want heel veel zaken worden op Rijksniveau bedisseld. De gemeenten hebben het maar te slikken, veelal met ingekrompen budgetten. Toch, de democratie begint en eindigt lokaal.

(Foto: Joachim de Ruyter)